specha_prodavajici

Prodávající spěchá? Cena bytu půjde snížit

Jsou situace, kdy se otevírají nečekané možnosti ke slevě. A štěstí jak známo přeje připraveným. Budete-li stejně jako Filip Svatoš schopni jednat pohotově, budete umět takových situací využít. Nejčastěji se stává, že prodávající zároveň s prodejem rovněž sami kupují nemovitost. A jakmile dostanou zajímavou nabídku, rychlost je pro ně přednější než zisk. Když jim dáte peníze hned, jsou ochotni významně slevit.

Když odhadnete, co je pro prodávajícího zásadní a vzájemně si „sednete“, můžete získat zajímavou cenu. Zejména to platí, když se čas dostane v žebříčku priorit nad vysokou cenu. Základem úspěšného jednání je ale dobrá příprava. Můžete se totiž ocitnout v situaci jako Filip Svatoš.

Štěstí přeje připraveným

Filip změnil práci, a tak hledal i nový byt. Majitelé bytu, který jsme pro něj našli podle jeho přání a priorit, sami zároveň kupovali nový dům. Potřebovali tedy rychle prodat stávající byt. A to byla zajímavá příležitost!

Vše začalo ve chvíli, kdy nám prodávající zavolali, že se uvolnila rezervace na dům, který si vyhlédli. Dosavadní zájemci o tento dům si koupi rozmysleli a prodávající chtěli jednat co nejrychleji, aby jim ho již nikdo nemohl vyfouknout.

A byli ochotní dát Filipovi slevu. Cena bytu se snížila o 300 000 Kč, což byla velmi výhodná a velkorysá nabídka, která se neodmítá. Filip byl naštěstí na situaci připraven: měl prescoring i předpřipravený odhad, takže jsme nemuseli ztrácet čas a mohli jsme prodávajícím slíbit, že peníze dostanou co nejdříve.

Proč zrovna Home Institute?

Filip Svatoš

Filip Svatoš

„Hlavně asi proto, že jsem skutečně netušil nic o tom, jak trh s nemovitostmi funguje a co vše obnáší. A jelikož u toho jde o opravdu velkou sumu peněz, tak jsem chtěl nějakou odbornou pomoc. … A když jsem o HI slyšel z několika na sobě nezávislých stran, bylo mi to jasné.“
Photo Credit: La Citta Vita cc

Dopředu schválená maximální výše úvěru je v podobných případech základem úspěchu (viz článek Jak ušetřit při koupi nemovitosti? Vyjednejte slevu). Jen tehdy totiž máte co nabídnout prodávajícím – laskavost za laskavost. Přípravu financování tedy zahajte, ještě než najdete vhodnou nemovitost.

I ve spěchu zachovejte ostražitost

„Pokud nejste obchodník, právník, stavař a bankéř v jednom, tak Home Institute změní hrůzu v radost,“ řekl nám Filip, když jsme úspěšně zakončili celou koupi. Poté co došlo k dohodě o koupi, bylo třeba připravit veškeré smlouvy a dohodnout podmínky.

Pro klienta jsme nakonec vyjednali poloviční výši rezervační zálohy a do smlouvy se nám podařilo dát několik možností odstoupení – tedy ji pro Filipa postavit co nejvýhodněji, aby si byl jist, že všechny případné eventuality budou smluvně zachycené a on se neocitne v úzkých.

V čase, kdy se pracovalo na smlouvách a prodávající i náš kupující klient čekali, proces se stále prodlužoval. Právník realitní kanceláře, která zastupovala prodávající, několikrát poslal ve smlouvě chybné paragrafy a vše se protahovalo.

Nakonec se na nás obrátili sami prodávající – s tím, že jimi najatá realitní kancelář všechno jenom zdržuje a zda bychom jim mohli pomoci připravit smlouvy my.

Rezervační záloha – na co si dát pozor?

Na tento poplatek narazí asi všichni, kdo chtějí kupovat nemovitost, a proto bychom se s vámi rádi podělili o několik praktických tipů.

  • Prvním zlatým pravidlem je, abyste smlouvu o rezervačním poplatku nepodepisovali v rychlosti.
  • Prověřte si dobře byt a jeho právní i technický stav a promyslete, zda jej opravdu chcete a můžete koupit (financování).
  • Do smlouvy také zachyťte podmínky vrácení poplatku. V našem článku Kdy se dočkáte vrácení rezervačního poplatku? se dočtete i např. to, že do smlouvy lze zachytit i možnost odejít bez sankcí, když nedostanete hypotéku.
 
Měli jsme samozřejmě jen jedinou možnost – urgovali jsme jejich makléře, dokud nedodal v pořádku vše potřebné. Nakonec jsme se dohodli a náš klient koupil nemovitost za luxusní peníze, zatímco prodávající stihli koupit svůj vysněný dům.

Těší nás, že zkušenost s Home Institutem hodnotí Filip pozitivně: „Upřímně, služba Home Institute má očekávání překonala. Vím, jaká je běžná úroveň českých služeb, a tak jsem moc neočekával. Ale realita mi udělala neskutečnou radost.“

Když zastupování kupujících chválí i prodávající

Nestalo se nám poprvé, že nám prodávající řekli, že od nás získali větší podporu a více informací než od svého realitního makléře. Byli jsme lépe orientovaní v realitní praxi i v právní oblasti.

Čím to je? Dosud totiž neexistuje žádná regulace realitního podnikání, realitních makléřů je moc, realitní zákon je teprve v přípravě. 

Nový zákon začala připravovat bývalá ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová (více v našem článku Realitní džungli čeká nový zákon. Ochrání vás?), a v letošním roce 2015 by mělo dojít k jeho projednání na všech možných úrovních a doufejme, že také ke schválení.

Zda ovšem bude zákon dostatečně přísný, aby zvedl úroveň realitní praxe, to je otázka. Stávající rozdíly mezi zkušenými a odpovědnými realitními kancelářemi a tisíci amatérských makléřů jsou alarmující.

Jak na nešikovné makléře?

Co dělat, když se potkáte s nešikovným makléřem na pozici kupujícího, a tedy nebudete moci makléře vyměnit? Rozhodně nedoporučujeme makléře obcházet, pokud mají uzavřenou smlouvu s prodávajícím, ale můžete je požádat na kontakt na prodávajícího, pokud je (písemně) ujistíte, že celá transakce neproběhne bez nich a nebudete jim upírat jejich provizi. Jednání to může výrazně pomoci – včetně dohody o slevě (podívejte se na náš článek Jak jednat s majiteli bez realitky?).

A že se nám tento postup vyplatil, to potvrzuje na závěr Filip: „S Home Institutem se z nákupu nemovitosti stane takřka příjemný zážitek, který byste si skoro chtěli i zopakovat. A jediný nepříjemný pocit vám může vyvolat maximálně vědomí případně hypotéky…“

Děkujeme a těšíme se na další takové klienty.



Roman Lauš

Roman Lauš je spolumajitelem Home Institutu a finančním ředitelem. Zná dobře každý kout brněnského realitního trhu a mnohdy specifické zvyklosti místních realitních kanceláří a developerů. Vypráví příběhy spokojených klientů z Brna i Prahy.