
Nabídka bytů stále převyšuje poptávku. Jak to využít?
22. 12. 2013 / autor: Vladimír Zuzák
Kdo je dnes králem realitního trhu? Zdá se, že jsou na koni především prodávající. Kdo prodává byt, dostane plnou péči realitní kanceláře, která usiluje za všech okolností o to, aby nemovitost prodala co nejdráž. Kupující naopak najde zastání jen těžko. Už od roku 2008 převyšuje nabídka bytů v Praze poptávku. Výhodné podmínky by proto měly náležet tomu, kdo přináší peníze. Každý, kdo kupuje bydlení, by měl vědět, jak se věci mají na realitním trhu a jak si vydobýt zasloužený respekt.Zlatá léta překotného prodeje nemovitostí má realitní trh už pár let za sebou. Na jednáních s prodávajícími to přitom stále vypadá, jako kdyby se na byty stály fronty stejně dlouhé jako kdysi na banány. Zatímco prodávajícím to hraje do karet, ten, kdo si bydlení kupuje, by měl znát skutečný stav věcí na realitním trhu. Ačkoli se trh v tomto roce opět zvedá, s prodeji bytů v Praze to stále není, co to bývalo. Nabídka dnes převyšuje poptávku. Toto pravidlo platí s výjimkou specifických rezidenčních lokalit v Praze.
Zlatá éra realitního trhu
Pojďme si nejdřív říct, jaká je vlastně realitní realita. Před rokem 1989 bydlela většina lidí v družstevních bytech a teprve po revoluci se objevila možnost nejen odkoupit si svůj byt, ale taky koupit si do osobního vlastnictví nové byty postavené čerstvě vzniklými developerskými společnostmi. Začátky kapitalismu nebyly jednoduché, určitě si vzpomenete například na podvodný projekt H-System, ale po několika letech vznikla na trhu seriózní nabídka.Není divu, že o tuto nabídku bytů se zpočátku zájemci takřka poprali. Právě dospěla silná generace Husákových dětí, která měla hlad po nemovitostech. Věřilo se v neomezený růst ekonomiky, nemovitosti se zhodnocovaly raketovým tempem a všichni říkali – kupujte.Zlomový rok 2008
Finanční krize znamenala nejen pokles kupní síly, ale pro mnohé taky nutnost nemovitosti prodat.
Jak na to? Trpělivost růže přináší
Dnes jsou tedy realitní servery plné nemovitostí, které nemají kupce, a realitní makléři si nemohou dovolit ztratit žádného zájemce o koupi. Kupující si naopak mohou vybírat a úspěšně jednat o výhodnějších podmínkách, než za jakých se nemovitost nabízí. I přesto byl dosud trh s realitními službami orientován na prodávajícího, zastupování kupujících je zatím v plenkách. Kdo si počká, ten se dočká. Můžete se na cenu bytu přeptat i každé dva týdny, dokud nezískáte slevu.