vlada zuzak

Přijímám novou výzvu v MAXIMA reality. Realitní trh chci kultivovat na všech frontách.

Nově jsem se stal ředitelem a jednatelem pražské MAXIMA reality. Realitní kancelář jsem převzal od Marty Slánské, která ji vedla 18 let. Investorem byla developerská společnost Finep, kde jsem v minulosti pracoval na pozici obchodního ředitele a ředitele pro finanční služby. Pod mým vedením se má MAXIMA reality stát vzorem nového typu realitky, která splňuje standardy požadované zástupci kupujících.

Změna realitního trhu – to je moje vize i můj závazek vůči kupujícím nemovitostí. Právě před rokem jsem spoluzaložil Home Institute, který začal jako jeden z prvních na českém trhu poskytovat na Západě běžnou službu, zastupování kupujících. A měnit realitní trh.

Českému realitnímu trhu chybí za prvé profesní regulace – makléř je živnost volná a může se jím stát kdokoli bez ohledu na vzdělání. A chybí také záruky bezpečného převodu finančních prostředků na realitní kanceláře a prodávající. Až příliš často se stává, že kupující přijdou o zálohu nebo dokonce celou kupní cenu bez vlastního zavinění. Na zákon o realitním podnikání se marně čeká již několik let.

Z reakcí mnohých realitních kanceláří na naši službu zastupování kupujících začalo být zřejmé, že nastavit vyšší standardy profesionálního zacházení s kupujícími i prodávajícími nebude tak jednoduché. Rozhodl jsem se proto, že pokud chci kultivovat realitní trh, je potřeba se do toho pustit na všech frontách.

MAXIMA reality pod vedením Marty Slánské patřila k nejférovějším realitním kancelářím na trhu. Profesionální tým realitních makléřů se řídil etickým kodexem, kde Slánská vyzdvihovala mimo jiné heslo “Tvá čest je přednější než provize” a usilovala o dlouhodobou spokojenost klientů. Nyní chci jít ještě dále – chci, aby byla MAXIMA vzorovou realitkou, která bude implicitně splňovat požadavky zástupců kupujících na férové jednání a bezpečný převod kupní ceny, tak jak je pro své klienty nastavuje např. Home Institute.

Kritizovat zvenčí je vždycky jednoduché, ale jít příkladem je větší výzva. Zároveň věřím, že inspirace dobrým příkladem je mnohem lepší a účinnější cesta k systémové změně než pouhá kritika. Konkurenčním realitním kancelářím chci dokázat, že férové a otevřené jednání s kupujícími je i skvělý byznys model.



Vladimír Zuzák

Ing. Vladimír Zuzák je spolumajitelem a ředitelem Home Institutu. Zkušenosti s realitním trhem získal při práci pro developerskou společnost Finep, kde byl obchodním ředitelem a ředitelem pro finanční služby. Nedávno mezi své projekty přibral restrukturalizaci pražské realitní kanceláře MAXIMA reality, kde je ředitelem a jednatelem.


6 odpovědí
  1. petr.p
    petr.p says:

    Přeji mnoho úspěchů. Jako u většiny velkých firem ani tak nezáleží na tom, jaké vize má šéf, ale na jednotlivých zaměstnancích, v daném případě tedy makléřích, zda budou tuto výzvu sdílet a rozvíjet, o čemž mám trochu pochybnosti. Realitní byznys je tak pokažený, že špatné návyky jsou hluboce zakořeněny na úrovni reflexů a stávající makléře, obávám se, nepůjde převychovat.

    • Vladimír Zuzák
      Vladimír Zuzák says:

      Dobrý den, Petře,

      děkuji za podporu. Jak se říká, naděje umírá poslední, já věřím tomu, že s realitním trhem půjde něco udělat. Ale máte určitě pravdu, že to nebude jednoduché.

      s přáním všeho dobrého

      Vladimír Zuzák

  2. Pavel Velebil
    Pavel Velebil says:

    Pane Zuzáku,
    musím říct, k sezení na dvou židlích jsem velmi skeptický. V kůži Maximy budete zastupovat prodávající a budete makléře učit prodejní techniky, jak co nejrychleji dovést jednání do konce (a ke všemu ani moc nemusíte, právě Maxima je „rychlostí“ docela pověstná). A naopak převlečen do kůže Home Institute budete učit kupující, jak se prodejním technikám bránit. Cituji Vás samotného: „Zároveň je (kupující) chceme vybavit základními komunikačními dovednostmi, které jim umožní prohlédnout nejčastější triky a být rovnocenným partnerem při vyjednávání.“ Nic proti Vašim ušlechtilým cílům, vaše články a názory na stránkách Home Institute jsou profesionální a zapadají jeden do druhého. Ale fungovat to nemůže. Dříve nebo později se svým zásadám na jedné nebo druhé straně zpronevěříte. Třeba praktická otázka: Maxima fotí širokým sklem, takže i malá garsonka vypadá jako 40metrový pokoj. Lze to snadno rozeznat na záběrech běžných interiérových dveří, které působí, jakoby jejich šířka byla 120 cm (a ne skutečných 80). Takže trochu zkreslená realita, poptávající přijde natěšen na prohlídku a již je v rukách „zkušeného makléře“. Jak se k této otázce postavíte za Home Institute a jak za Maximu? A tohle je jen detail, střípek z mozaiky. Momentů, kdy budete muset stát buď na jedné nebo na druhé straně barikády, ale ne na obou zároveň, bude více. Pokud si vyberete jen jednu stranu a za ni budete kopat, je všechno v pořádku a můžete přispět ke kultivaci trhu, jak píšete. Ale sezení na obou židlích pověsti realitních kanceláří ani firem zastupujících kupující podle mého názoru nepomůže.
    Pavel Velebil, TIDE REALITY

    • Vladimír Zuzák
      Vladimír Zuzák says:

      Vážený pane Velebile,

      předně Vám děkuji za Váš zájem a komentář a vážím si toho, když píšete, že mé články jsou profesionální a cíle ušlechtilé. Jsem rád, že jste tento komentář napsal, protože je zcela legitimní. I já sám jsem dlouho přemýšlel, než jsem tento krok učinil.

      Máte pravdu v tom, že se člověk někdy může dostat do situace, kdy bude stát na obou stranách barikády. Já věřím, že důležitá je motivace, se kterou v životě věci děláte. Někdy se i z té nejušlechtilejší věci nebo myšlenky může stát něco nedobrého, a to samozřejmě platí i naopak. Koneckonců je to vždy o lidech. Je jedno, zda prodáváte či kupujete nemovitosti, nebo třeba pečete housky. Jde o to, proč a jak to děláte.

      Jak jsem již na mnoha místech řekl, jedná se mi o celkové zvýšení standardů na realitním trhu. A zjistil jsem po roce na straně kupujících, že je k tomu třeba součinnost na obou stranách. A já chci ukázat, že to jde dělat dobře i na té druhé straně – v realitce.

      Pokud nechci, aby každé jednání o koupi začínalo na dně standardů pro kupující, je třeba jít příkladem s nějakou velkou realitní kanceláří. Když se objevila příležitost vstoupit do MAXIMA reality, rozhodl jsem se tu hozenou rukavici zvednout, především protože má tradici profesionálního a etického přístupu ke klientům, na kterou chci nyní navázat. A takových realitních kanceláří není mnoho (ale neříkám, že nejsou). Pokud by totiž RK dělaly svou práci dobře a eticky, nemusely by společnosti, které zastupují kupující, vůbec existovat. Oni totiž často i samotní prodávající potřebují ochranu a pomoc (i když už na svojí straně třeba nějakou realitku mají).

      Jsou přede mnou v Maximě velké změny a věřím tomu, že již brzy bude zjevné, že jsou proklientské, a to nejen s ohledem na prodávající, ale také kupující. A další realitní kanceláře si pak budou moci říci, že k úspěchu nepotřebují kupující mást, ani podvádět. Mimo jiné je třeba si uvědomit, že kdo je jeden den kupujícím, může se stát druhý den prodávajícím, a tedy vždy záleží na tom, aby obě strany odcházely s pocitem, že s nimi bylo jednáno férově. Ideální model je win-win. A to je přeci možné. Já věřím, že pokud budete dělat věci férově a dlouhodobě správně (ne za účelem rychlého zisku), pak to prospěje nejen klientům a celé společnosti, ale také firmě, která má tento přístup. Ať už zastupuje prodávající nebo kupující.

      Co se týče sezení na dvou židlích, ačkoli jsem v obou firmách ředitelem, i nadále budou jedni zastupovat kupující a ti druzí prodávající, každá strana bude mít svého makléře, poradce, obchodníka, nebo jakkoli budete této roli říkat, a budou vyjednávat o ceně nemovitosti a podmínkách obchodu. Abychom se vyhnuli střetu zájmu, nebude HI zastupovat klienty, kteří budou kupovat nemovitost od MAXIMA reality.

      Na závěr bych chtěl uvést, že jsem člověk, který věří na činy a ne slova. To jsem se naučil po zkušenostech toho, co vše je v naší zemi možné:). Takže mi můžete teď věřit, anebo také nemusíte. Myslím, že čas ukáže, zda je tento model životaschopný, a já udělám vše pro to, abych se neodchýlil od svých hodnot a zásad.

      s pozdravem

      Vladimír Zuzák

  3. Pavel Velebil
    Pavel Velebil says:

    Pane Zuzáku,
    souhlasím s Vámi. Činy jsou důležitější než slova. Bude mne jen těšit, když Maxima pozdvihne prapor v boji za kultivaci trhu.
    My jsme začínali před 21 lety jako mladí kluci a heslo „nelžeme a nepodvádíme“ pro nás bylo samozřejmostí. Bohužel ani tyto dvě bazální zásady řada realitních kanceláří nedodržuje. A tak není divu, že se v titulcích novin „realitní kanceláře“ změnily na „realitky“ a velká část mediálního pokrytí tohoto oboru je o tom, kdo koho zkusil podvést (či podvedl).

    Takže přeji mnoho zdaru Vašemu úsilí a za rok Vás zvu na oběd, co říkáte?

    Pavel Velebil, TIDE REALITY

Komentáře jsou uzavřeny.